GHIDUL
FISCAL
AL INTREPRINZATORULUI
INCEPATOR
comercianti persoane fizice
si asociatii familiale
GHIDUL FISCAL
AL INTREPRINZATORULUI INCEPATOR
- comercianţi persoane
fizice şi asociaţii familiale -
1. 1. Cui se adreseaza acest ghid?
Ghidul fiscal al comerciantului incepator se adreseaza persoanelor
fizice române cu domiciliul în România, care desfăşoară fapte de
comerţ.
Notă : Persoana fizică care
desfăşoară, prin forţe proprii, activităţi
economice în mod independent, precum şi persoanele fizice care sunt membri
ai asociaţiilor familiale, fără a implica raporturi de
muncă faţă de un angajator, au, potrivit legii, calitatea de
angajat propriu. Ca urmare, Persoanele fizice care desfăşoară
activităţi comerciale în mod independent şi asociaţiile
familiale autorizate în condiţiile legii nu pot angaja persoane cu
contract individual de muncă pentru desfăşurarea
activităţilor autorizate
Calitatea de angajat propriu se referă la dreptul de
a fi asigurat în sistemul public de pensii şi alte drepturi de
asigurări sociale, al asigurărilor sociale de sănătate
şi al asigurărilor pentru şomaj, în condiţiile
prevăzute de legile care reglementează aceste domenii.
2. Ce sunt faptele de comerţ ?
Potrivit art. 15 pct. 4 din Normelor
Metodologice date in aplicarea OG7/2001 privind impozitul pe venit,
principalele activitati care constituie fapte de comert sunt:
-
activităţi de producţie;
-
activităţi de cumpărare efectuate în scopul revânzării;
-
organizarea de spectacole culturale, sportive, distractive şi altele
asemenea;
-
activităţi al căror scop este facilitarea încheierii de
tranzacţii comerciale printr-un intermediar, cum ar fi: contract de
comision, de mandat, de reprezentare, de agent de asigurare şi alte
asemenea contracte încheiate în conformitate cu prevederile Codului
comercial, indiferent de perioada pentru care a fost încheiat contractul;
-
vânzarea în regim de consignaţie a bunurilor cumpărate în scopul
revânzării sau produse pentru a fi comercializate;
-
activităţi de editare, imprimerie, multiplicare, indiferent de
tehnica folosită, şi altele asemenea;
-
transport de bunuri şi de persoane;
- alte
activităţi definite în Codul comercial.
2. 2. Procedura autorizarii comerciantilor persoane
fizice si asociatii familiare
3.1 Conditii legale
Persoanele fizice care doresc sa desfasoare
activitati comerciale, trebuie să îndeplinească următoarele
condiţii:
a)
să fi împlinit vârsta de 16 ani, cu excepţia celor care
desfăşoară activităţi comerciale în mod independent sau a
reprezentanţilor asociaţiei familiale, care trebuie să fi
împlinit vârsta de 18 ani;
b)
starea sănătăţii, dovedită cu certificat medical
eliberat în condiţiile legii, să le permită desfăşurarea
activităţii pentru care se solicită autorizaţia;
c)
să aibă calificarea necesară desfăşurării
activităţii comerciale pentru care se solicită autorizaţia;
d)
să posede autorizaţia specială emisă de organele competente,
potrivit legii, pentru desfăşurarea activităţilor
comerciale a căror exercitare necesită o autorizare specială,
conform legii;
e)
să nu fi fost condamnaţi prin hotărâre judecătorească
rămasă definitivă pentru săvârşirea infracţiunii
prevăzute la art. 281 din Codul penal, a altor infracţiuni
privind regimul legal stabilit pentru unele activităţi economice sau
a infracţiunii de fals.
3.2. Obligaţia deţinerii
autorizatiei
Persoana fizică care
desfăşoară activităţi comerciale în mod independent şi
asociaţia familială trebuie să deţină autorizaţia
eliberată în condiţiile legii.
Persoana fizică ce
desfăşoară activităţi economice în mod independent
şi asociaţia familială au dreptul de a deţine câte o
singură autorizaţie.
3.2 Cine elibereaza autorizatia ?
Autorizaţia pentru
desfăşurarea de către persoane fizice a unor
activităţi comerciale în mod independent, precum şi pentru
înfiinţarea şi funcţionarea de asociaţii familiale, se
eliberează, la cerere, de către primarii comunelor, oraşelor,
municipiilor, respectiv ai sectoarelor municipiului Bucureşti, pe a căror rază
teritorială îşi au domiciliul persoanele fizice.
Nota: Pentru eliberarea
autorizaţiei asociaţiei familiale, în cazul în care membrii
asociaţiei familiale au domiciliul în municipiul Bucureşti, în
sectoare diferite, competenţa de eliberare a autorizaţiei
aparţine primarului sectorului pe a cărui rază teritorială
îşi are domiciliul persoana din iniţiativa căreia se
înfiinţează asociaţia familială.
Persoana din iniţiativa căreia se
înfiinţează asociaţia familială va declara pe propria
răspundere, sub sancţiunea legii penale, la primăria sectorului
la care solicită obţinerea autorizaţiei, că asociaţia
familială nu a fost autorizată să desfăşoare activităţi
comerciale în mod independent şi de primarul unui alt sector al
municipiului Bucureşti.
3.4. Ce documente trebuie sa depuna
solicitantul pentru obţinerea autorizaţiei ?
În vederea emiterii autorizaţiei
prevăzute de lege, persoana fizică sau reprezentantul asociaţiei
familiale, cetăţean român, trebuie să depună la
registratura primăriei unităţii administrativ-teritoriale în a
cărei rază teritorială îşi are domiciliul, o
documentaţie care va cuprinde:
a)
cererea-tip, semnată de solicitant sau, în cazul înfiinţării
asociaţiei familiale, semnată de toţi membrii acestei
asociaţii;
b)
cazierul judiciar al persoanei solicitante sau al fiecărui membru al
asociaţiei familiale, din care să rezulte că nu a
săvârşit infracţiuni în legătură cu activitatea economică
pe care doreşte să o desfăşoare;
c)
copii certificate de secretarul primăriei de pe actul de identitate al
persoanei solicitante sau, după caz, al fiecărui membru al
asociaţiei familiale;
d)
certificatul medical eliberat în condiţiile legii, privind starea
sănătăţii persoanei fizice, respectiv a fiecărui
membru al asociaţiei familiale, care să le permită
desfăşurarea activităţii pentru care se solicită
autorizaţia, în original;
e)
copii certificate de secretarul primăriei de pe documentele care atestă
calificarea profesională a persoanei fizice, respectiv a membrilor
asociaţiei familiale şi, după caz, de pe autorizaţia
specială emisă de organele competente, potrivit legii;
f)
copii certificate de secretarul primăriei de pe documentele doveditoare a
dreptului de folosinţă al persoanei fizice/membrilor asociaţiei
familiale asupra spaţiului/spaţiilor în care se vor
desfăşura activităţile principale şi, după caz,
activităţile secundare, care fac obiectul autorizării;
g)
copii certificate de secretarul primăriei de pe autorizaţia
specială;
h)
după caz, declaraţiile pe propria răspundere pentru acordurile
şi avizele emise de către instituţiile abilitate sau documentele
necesare pentru obţinerea acestor acorduri şi avize;
i)cererea de înregistrare în registrul
comerţului şi la organele fiscale teritoriale, prevăzută în
anexa nr.1 la Hotărârea Guvernului nr.1.047/2003 pentru stabilirea
modelului şi conţinutului cererii de înregistrare şi ale
certificatului de înregistrare în registrul comerţului, completată în
dublu exemplar;
j)certificat de cazier fiscal;
Notă: Certificatul de cazier
fiscal se elibereaza de catre directia generala a finantelor publice a
judetului sau a municipiului Bucuresti, in a carui raza teritoriala isi are domiciliul,
resedinta sau sediul contribuabilul, dupa caz.
De reţinut: Pentru
cetăţenii români, instituţiile abilitate pot elibera, la cerere,
adeverinţe prin care să se confirme eliberarea certificatelor
prevăzute la lit. b), c) şi e) de mai sus, în conformitate cu
dispoziţiile legale în vigoare.
Cetăţenii români care au obţinut o
calificare în străinătate trebuie să depună, în vederea
autorizării, după caz, atestatul de recunoaştere şi
echivalare eliberat de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului prin Centrul Naţional de Recunoaştere şi Echivalare
a Diplomelor, pentru documentele care au fost dobândite în sistemul de
învăţământ, sau atestatul de recunoaştere a
calificării obţinute în afara sistemului de
învăţământ, eliberat de Ministerul Muncii, Solidarităţii
Sociale şi Familiei.
3.5. Cum se
probează pregătirea profesională de specialitate ?
Se consideră că au calificarea
cerută de activitatea economică (comerţ) pentru care
solicită autorizarea persoanele fizice care au pregătire
profesională de specialitate sau competenţele necesare
desfăşurării acelei activităţi.
Pregătirea profesională de specialitate sau competenţele,
prevăzute de lege, pot fi dovedite cu următoarele documente,
după caz:
a) diploma
sau certificatul de absolvire a unei instituţii de
învăţământ profesional, preuniversitar sau universitar,
eliberată în condiţiile legii, în specialitatea pentru care se
solicită autorizarea;
b)
certificatul de absolvire a unei forme de pregătire profesională,
organizată în condiţiile legii în vigoare la data eliberării
acestuia;
c)
certificatul de competenţă profesională, eliberat de
instituţiile abilitate conform legislaţiei în vigoare;
d)
cartea de meşteşug obţinută în condiţiile
prevăzute de actele normative în vigoare la data eliberării acesteia;
e)
alte acte doveditoare care atestă pregătirea profesională,
potrivit legii.
3.6. Ce trebuie să cuprindă autorizatia ?
Autorizaţia va cuprinde în mod
obligatoriu:
a)
datele de identificare a emitentului autorizaţiei;
b)
datele de identificare a persoanei fizice care va desfăşura
activităţi economice în mod independent/a persoanei din
iniţiativa căreia se înfiinţează asociaţia familială
şi a membrilor acesteia;
c)
activitatea principală şi, după caz, activităţile
secundare pentru care se eliberează autorizaţia, codificate conform Clasificării
activităţilor din economia naţională - CAEN, aprobată
prin Hotărârea Guvernului nr. 656/1997, actualizată prin Ordinul
preşedintelui Institutului Naţional de Statistică nr. 601/2002;
d)
clasă de 4 cifre;
e)
locul de desfăşurare a activităţii principale şi,
după caz, a activităţilor secundare;
f)
durata de valabilitate a autorizaţiei;
g)
data eliberării autorizaţiei şi numărul de înregistrare al
acesteia.
3.7. Durata de valabilitate a
autorizaţiei
Autorizaţia este valabilă pe
perioada în care sunt îndeplinite condiţiile pentru exercitarea
activităţii care a făcut obiectul autorizării.
3.8.
Obligaţia de a comunica orice modificare intervenită
Persoana
autorizată are obligaţia să aducă la
cunoştinţă emitentului autorizaţiei orice modificare
intervenită cu privire la condiţiile legale prevăzute de lege.
3.9. Obligatia desfasurarii numai a activitatilor
autorizate;
Persoanele fizice care desfăşoară
activităţi economice în mod independent şi asociaţiile
familiale au dreptul să desfăşoare numai activităţile
pentru care sunt autorizate.
Pentru desfăşurarea altei
activităţi, care nu este prevăzută în autorizaţie,
este necesară completarea autorizaţiei potrivit prevederilor legii.
3.10. In cat timp
se elibereaza autorizatia ?
După depunerea de către solicitant
a documentaţiei menţionate la cap.3, pct. 3.4., primăria
unităţii administrativ-teritoriale efectuează procedurile pentru
obţinerea acordurilor şi avizelor ce se eliberează de
instituţiile abilitate, potrivit dispoziţiilor legale, necesare
desfăşurării activităţilor, precum şi a
autorizaţiei speciale prevăzute de lege, după caz.
Eliberarea autorizaţiei prevăzute
de lege se face în termen de 15 zile de la data emiterii de către
instituţiile abilitate a acordurilor şi avizelor, precum şi a
autorizaţiei speciale prevăzute de lege, după caz.
3.11. Anularea
autorizatiei;
Anularea autorizaţiei se realizează
în baza cererii de renunţare sau când una dintre condiţiile de
acordare nu mai este îndeplinită.
Cererea
de renunţare la autorizaţie se adresează în scris
autorităţii administraţiei publice locale emitente de către
persoana fizică care desfăşoară activităţi
economice în mod independent sau de către reprezentantul asociaţiei
familiale şi se soluţionează în termen de 15 zile
lucrătoare de la data înregistrării cererii.
Dacă ulterior datei emiterii
autorizaţiei persoana autorizată nu mai îndeplineşte
condiţiile legale de desfăşurare a activităţii
economice respective, autorizaţia îşi pierde valabilitatea, anularea
urmând a fi înscrisă la pct. 10 al autorizaţiei deţinute.
3.12. Solicitarea unei noi autorizaţii
Persoana fizică care
desfăşoară activităţi economice în mod independent sau
asociaţia familială căreia i-a fost anulată
autorizaţia ca urmare a aplicării unei sancţiuni poate solicita
o nouă autorizare numai după expirarea unui an de la comunicarea
măsurii de anulare, rămasă definitivă.
Persoana fizică care
desfăşoară activităţi economice în mod independent sau
asociaţia familială căreia i-a fost anulată a doua
oară autorizaţia ca urmare a aplicării unei sancţiuni poate
solicita o nouă autorizare numai după expirarea a 3 ani de la
comunicarea ultimei măsuri de anulare, rămasă definitivă.
În cazul în care persoana fizică care
desfăşoară activităţi economice în mod independent sau
asociaţia familială solicită o nouă autorizare
fără respectarea termenelor legale, mai sus menţionate, cererea
va fi respinsă ca inadmisibilă.
3.13. Sanctiuni
Potrivit art.13 din Legea nr.507/2002 privind
organizarea şi desfăşurarea unor activităţi economice
de către persoane fizice, neînregistrarea asociaţiilor familiale sau
a persoanelor fizice care desfăşoară activităţi
economice la Registrul comerţului sau la organele fiscale teritoriale se
sancţionează conform prevederilor legale în vigoare.
Potrivit art.16 din acelaşi act
normativ, exercitarea de către persoanele fizice sau asociaţiile
familiale de activităţi economice fără autorizaţie
constituie infracţiune şi se pedepseşte potrivit legii penale.
4.Obţinerea certificatului de înregistrare si atribuirea codului unic
de inregistrare
Primăria
unităţii administrativ-teritoriale pe a carei raza isi are resedinta contribuabilul
transmite o copie de pe autorizaţia emisă, certificată pentru
conformitate cu originalul, precum şi cererea de înregistrare
prevăzute în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1.047/2003
pentru stabilirea modelului şi a conţinutului cererii de înregistrare
şi ale certificatului de înregistrare a comerciantului, la Biroul unic din
cadrul Oficiului registrului comerţului de pe lângă tribunal, în
vederea atribuirii codului unic de înregistrare.
Modificarile
intervenite in datele declarate initial de comercianti fac obiectul
inregistrarilor de mentiuni. Inregistrarea mentiunilor, cu exceptia celor
referitoare la inregistrarea/scoatere
din evidenta ca platitor de T.V.A., de impozit pe veniturile din salarii si
alte drepturi salariale,se face prin completarea si depunerea cererii de
inregistrare a mentiunilor la Biroul unic din cadrul oficiului registrului
comertului de pe langa tribunal.
5. Condiţii pentru înregistrarea ca platitor de TVA
Înregistrarea plătitorilor de TVA se
face cu respectarea următoarelor condiţii legale :
a) la înfiinţare, prin efectul legii,
plătitorii de impozite şi taxe care au în obiectul de activitate
operaţiuni supuse cotelor de T.V.A. prevăzute de lege şi/sau
scutite cu drept de deducere şi declară că obţin venituri
anuale estimate din astfel de operaţiuni peste plafonul de scutire
stabilit de lege, prin completarea şi depunerea declaraţiei de
înregistrare fiscală;
b) la înfiinţare, prin opţiune,
plătitorii de impozite şi taxe care realizează operaţiuni
scutite şi care pot opta, potrivit legii, pentru calitatea de
plătitor de T.V.A., prin completarea şi depunerea declaraţiei de
înregistrare fiscală;
c) ulterior înregistrării fiscale, prin
opţiune, plătitorii de impozite şi taxe care pot opta pentru
calitatea de plătitor de T.V.A., conform legii, prin depunerea
declaraţiei de menţiuni;
d) ulterior înregistrării fiscale, prin
efectul legii, ca urmare a depăşirii plafonului de scutire stabilit
de lege, prin depunerea declaraţiei de menţiuni în termen de 15 zile
de la data depăşirii plafonului;
e) ulterior înregistrării fiscale, prin
efectul legii, ca urmare a unor modificări legislative prin care
operaţiunile scutite devin scutite cu drept de deducere sau supuse cotelor
de T.V.A. prevăzute de lege, prin depunerea declaraţiei de
menţiuni în termen de 7 zile de la data la care a intervenit modificarea,
dacă declară că realizează din astfel de operaţiuni
venituri anuale peste plafonul de scutire stabilit de lege.
În situaţia în care intervin
modificări legislative, prin care operaţiunile supuse cotelor de
T.V.A., prevăzute de lege sau scutite cu drept de deducere, devin scutite
fără drept de deducere, plătitorii de impozite şi taxe,
care pot opta, conform legii, pentru calitatea de plătitor de T.V.A., au
obligaţia să îşi exprime opţiunea de menţinere a
calităţii de plătitor de T.V.A. în termen de 7 zile de la data
la care a intervenit modificarea.
Plătitorii de impozite şi taxe care
optează pentru menţinerea calităţii de plătitor de
T.V.A. în termenul menţionat au dreptul să efectueze operaţiuni
prin aplicarea cotelor de T.V.A. prevăzute de lege de la data la care a
intervenit modificarea legislativă.
În momentul încetării
calităţii de plătitor de T.V.A. potrivit legii, plătitorii
de impozite şi taxe sunt obligaţi să depună declaraţie
de menţiuni în termen de 15 zile de la data actului legal în care se
consemnează situaţia respectivă. Scoaterea din
evidenţă se va face începând cu data de întâi a lunii următoare
depunerii declaraţiei de menţiuni, dacă se constată
îndeplinirea condiţiilor legale.
Înregistrarea, precum şi scoaterea din
evidenţă ca plătitor de taxă pe valoarea adăugată
se vor face potrivit legislaţiei în materie de T.V.A.
Codul de inregistrare fiscala inscris in
certificatul de inregistrare fiscala eliberat platitorilor de T.V.A. este
precedat de litera” R”.
Certificatul de inregistrare eliberat
comerciantilor de catre Biroul unic din cadrul oficiului registrului comertului
de pe langa tribunal tine loc si de certificat de inregistrare fiscala. Acest
certificat tine loc si de comunicare pentru luarea in evidenta ca platitor de
T.V.A.
Data emiterii certificatului de inregistrare
fiscala constituie si data inregistrarii ca platitor de T.V.A. . In situatia in
care data eliberarii certificatului de inregistrare difera de data emiterii
acestuia, comerciantii au calitatea de platitor de T.V.A. de la data emiterii
certificatului de inregistrare,iar exercitarea drepturilor si obligatiilor care
decurg din aceasta calitate se face, potrivit reglementarilor legale, de la
data eliberarii certificatului de inregistrare.
Pentru inregistrarea mentiunilor privind
luarea/ scoaterea in/ din evidenta ca platitor de T.V.A. comerciantii se vor
prezenta la directiile generale ale finantelor publice judetene sau a
municipiului Bucuresti ori la administratiile finantelor publice ale
sectoarelor municipiului Bucuresti, dupa caz, unde vor completa si vor depune
declaratii de mentiuni.
Organul fiscal competent va emite un
certificat care atesta indeplinirea conditiilor de luare/scoatere in/ din evidenta
ca platitor de T.V.A.,conform modelului prezentat in anexa.
Acest certificat se depune de comerciant la
oficiul registrului comertului in vederea preschimbarii certificatului de
inregistrare.
6. Organizarea şi conducerea
evidenţei contabile
6.1.
Obligaţii pe linia evidenţei şi baza legala
Potrivit Ordonaţei Guvernului nr.7/2001
privind impozitul pe venit, cu modificările şi completarile
ulterioare şi a normelor de aplicare, contribuabilii care obţin
venituri din activităţi independente (comerţ) şi care au
optat pentru determinarea venitului în sistem real sunt obligaţi să
organizeze şi să conducă evidenţa contabilă în
partidă simplă, cu respectarea reglementărilor în vigoare privind
evidenţa contabilă, completând Registrul-jurnal de încasări şi
plăţi, Registrul-inventar şi alte documente contabile stabilite
prin norme.
Contribuabilii pentru care venitul net se
determină pe bază de norme de venit nu au obligaţia să
organizeze şi să conducă evidenţa contabilă în
partidă simplă pentru activitatea respectivă.
Normele
metodologice privind organizarea şi conducerea evidenţei
contabile în partidă simplă de către persoanele fizice care au
calitatea de contribuabil în conformitate cu prevederile Ordonanţei
Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 493/2002, cu modificările ulterioare, au
fost aprobate prin Ordinul ministrului
finantelor publice nr. 58/2003, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei
nr.89/13 februarie 2003.
6.2. Registrele contabile
1. Registre obligatorii :
® Registrul – jurnal de
încasări şi plăţi serveşte ca:
-
document de înregistrare a încasărilor şi plăţilor;
-
document de stabilire a situaţiei financiare a contribuabilului care
conduce evidenţa contabilă în partidă simplă;
- probă
în litigii.
Se
întocmeşte, într-un singur exemplar, de către contribuabili, persoane
fizice, făcându-se înregistrarea operaţiilor efectuate pe baza
documentelor justificative, distinct, pe fiecare operaţie în parte,
fără a se lăsa rânduri libere, după ce a fost numerotat,
şnuruit, parafat şi înregistrat la organul fiscal teritorial. Pentru
fiecare asociaţie fără personalitate juridică se va întocmi
câte un registru-jurnal de încasări şi plăţi.
În
Registrul-jurnal de încasări şi plăţi se
înregistrează nu numai operaţiile în numerar, ci şi cele
efectuate prin contul curent de la bancă. Contribuabilii plătitori de
taxă pe valoarea adăugată vor înregistra sumele încasate sau
plătite, exclusiv taxa pe valoarea adăugată. Operaţiile
înregistrate în Registrul-jurnal de încasări şi plăţi se
totalizează anual.
Registrul-jurnal de încasări şi plăţi se
numerotează şi se şnuruieşte. Numerotarea filelor se va
face în ordine crescătoare, iar după completarea integrală se
deschide un nou registru înregistrat şi parafat, care va fi numerotat în
ordine crescătoare.
Acest
registru se parafează de către organul fiscal teritorial la începerea
activităţii şi la încetarea activităţii.
În
condiţiile conducerii contabilităţii cu ajutorul tehnicii de
calcul, fiecare operaţie patrimonială se va înregistra, în mod
cronologic, după data de întocmire sau de intrare a documentelor. În
această situaţie, Registrul-jurnal de încasări şi plăţi se
editează lunar, iar paginile vor fi numerotate pe măsura
editării lor.
Registrul-jurnal de încasări şi plăţi,
parafat şi înregistrat la organul fiscal teritorial, se va completa lunar
prin preluarea totalului sumelor din Registrul-jurnal de încasări şi
plăţi obţinut cu ajutorul tehnicii de calcul.
Se
arhivează împreună cu documentele justificative care au stat la baza
întocmirii lui.
® Registrul – inventar serveşte ca
document de înregistrare a bunurilor achiziţionate sau realizate, pe baza
documentelor justificative. Se întocmeşte într-un singur exemplar.
Acest
registru se numerotează şi se completează fără
ştersături şi fără a se lăsa spaţii libere.
Se arhivează împreună cu documentele justificative care stau la baza
întocmirii lui.
3. 3. Alte
documente contabile :
® Jurnalul pentru vânzări serveşte
ca:
- jurnal auxiliar pentru înregistrarea
vânzărilor de valori materiale sau a prestărilor de servicii;
- document
de stabilire lunară a taxei pe valoarea adăugată
colectată;
- document de control al operaţiilor
înregistrate în evidenţa contabilă.
Se întocmeşte într-un singur exemplar,
având paginile numerotate, în care se înregistrează zilnic sau lunar,
după caz, fără ştersături şi spaţii libere,
elementele necesare pentru determinarea corectă a T.V.A. colectată
datorată.
Acest jurnal se completează pe baza documentelor
tipizate comune şi specifice (facturi sau documente înlocuitoare) privind
vânzările de valori materiale sau
prestări de servicii.
® Jurnalul pentru cumpărări
serveşte ca :
- jurnal auxiliar pentru înregistrarea
cumpărărilor de valori materiale sau a prestărilor de servicii;
- document de stabilire lunară a taxei
pe valoarea adăugată deductibilă;
- document de control al operaţiilor
înregistrate în evidenţa contabilă.
Se întocmeşte într-un singur exemplar, având
paginile numerotate, în care se înregistrează zilnic, fără
ştersături şi spaţii libere, elementele necesare pentru
determinarea corectă a taxei pe valoarea adăugată
deductibilă.
Se întocmeşte un jurnal separat pentru
cumpărări de bunuri şi servicii pentru nevoile firmei şi,
separat, pentru cumpărări de bunuri (mărfuri) care se vând ca
atare. Acest jurnal se completează pe baza documentelor tipizate privind
cumpărările de valori materiale sau de prestări de servicii.
În cazul contribuabililor plătitori de taxă pe
valoarea adăugată:
® Evidenţa taxei pe valoarea adăugată
colectată se ţine cu ajutorul Jurnalului pentru vânzări
cod 14-6-12/a. În acest jurnal se înregistrează pe bază de documente
(facturi fiscale, bonuri de comandă-chitanţă, monetare etc.)
valoarea bunurilor livrate şi/sau serviciilor prestate şi taxa pe
valoarea adăugată aferentă.
® Evidenţa taxei pe valoarea
adăugată deductibilă se ţine cu ajutorul Jurnalului
pentru cumpărări cod 14-6-17/b. În acest jurnal se
înregistrează pe bază de documente (facturi fiscale, bonuri de
comandă-chitanţă, monetare etc.)
valoarea cumpărărilor de bunuri şi/sau serviciilor
prestate de terţi şi taxa pe valoarea adăugată aferentă.
Taxa pe valoarea adăugată
datorată bugetului de stat se stabileşte lunar, pe bază de
decont, ca diferenţă între valoarea taxei exigibile aferentă
bunurilor livrate şi/sau serviciilor prestate (pentru taxa pe valoarea
adăugată colectată) şi a taxei deductibile pentru
cumpărările de bunuri şi/sau servicii (pentru taxa pe valoarea
adăugată deductibilă).
Diferenţa între taxa pe valoarea
adăugată colectată şi taxa pe valoarea adăugată
deductibilă se înregistrează în documente cumulative ca taxă pe
valoarea adăugată de plată, respectiv pentru taxa pe valoarea
adăugată de rambursat şi se regularizează în
condiţiile legii.
6.3.Respectarea conditiilor
de utilizare a formularisticii, stabilite prin norme
· Contribuabilii pot utiliza toate formularele
prevăzute în Normele metodologice privind organizarea şi conducerea
evidenţei contabile în partidă simplă, aprobate prin Ordinul
ministrului finanţelor publice nr.58/2003, sau numai o parte din acestea,
în funcţie de elementele specifice activităţii
desfăşurate.
· Pentru determinarea veniturilor, în
funcţie de natura activităţii, de frecvenţa încasărilor/plăţilor
sau de felul serviciilor prestate, precum şi de alte elemente specifice
activităţii desfăşurate, contribuabilii pot utiliza şi
alte formulare cu regim special, care au fost aprobate prin ordine ale
ministrului finanţelor publice, în baza prevederilor art. 1 alin. (4) din
Hotărârea Guvernului nr. 831/1997 pentru aprobarea modelelor
formularelor comune privind activitatea financiară şi contabilă
şi a normelor metodologice privind întocmirea şi utilizarea
acestora.
· În funcţie de necesităţi
contribuabilii pot utiliza şi alte formulare stabilite prin Ordinul
ministrului finanţelor nr. 425/1998 pentru aprobarea Normelor
metodologice de întocmire şi utilizare a formularelor tipizate, comune pe
economie, care nu au regim special, privind activitatea financiară şi
contabilă, precum şi a modelelor acestora, cu modificările
ulterioare.
· Contribuabilii vor folosi şi alte
formulare prevăzute în mod expres de acte normative care
reglementează activităţi economice specifice (exploatarea masei
lemnoase, prestările de servicii cu caracter internaţional, jocurile
de noroc etc.).
· În cazul utilizării modelelor
formularelor financiar-contabile comune pe economie, aprobate pentru persoanele
juridice, acestea vor fi completate în conformitate cu Normele metodologice
aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr.58/2003. În
această situaţie elementele referitoare la conturi, debite, credite,
semnăturile de aprobare, avizare, precum şi alte elemente similare nu
se completează.
· În condiţiile utilizării
sistemelor informatice financiar-contabile este necesar să fie respectate
Criteriile minimale privind programele informatice utilizate în domeniul
financiar-contabil, prevăzute de Ordinul ministrului finanţelor nr.
425/1998, cu modificările ulterioare.
· Contribuabilii pot edita formularele cu
regim special cu ajutorul tehnicii de calcul, în condiţiile prevăzute
la art. 2 din Ordinul ministrului finanţelor nr. 1.177/1998 privind
aplicarea prevederilor art. 1 alin. (4) şi (10) paragraful 2 din
Hotărârea Guvernului nr. 831/1997.
6.4.
Reglementari privind documentele justificative si financiar-contabile
· Orice operaţiune
economico-financiară efectuată se consemnează în momentul
efectuării ei într-un document care stă la baza înregistrărilor în
evidenţa contabilă în partidă simplă, dobândind astfel
calitatea de document justificativ.
· Documentele justificative trebuie să
cuprindă următoarele elemente principale, prevăzute în structura
formularelor aprobate:
- denumirea documentului;
- numele şi prenumele contribuabilului,
precum şi adresa completă;
- numărul documentului şi data
întocmirii acestuia;
- menţionarea părţilor care
participă la efectuarea operaţiunii economico-financiare (când este
cazul);
- conţinutul operaţiunii
economico-financiare, iar atunci când este necesar, şi temeiul legal al
efectuării ei;
- datele cantitative şi valorice
aferente operaţiunii economico-financiare efectuate;
- numele şi prenumele, precum şi
semnăturile persoanelor care răspund de efectuarea operaţiunii;
- alte elemente menite să asigure
consemnarea completă a operaţiunilor în documente justificative.
· Documentele care stau la baza
înregistrărilor în evidenţa contabilă în partidă
simplă pot dobândi calitatea de document justificativ numai în cazurile în
care furnizează toate informaţiile prevăzute în normele legale
în vigoare.
· Documentele provenite din relaţiile de
cumpărare a unor bunuri de la persoane fizice pot fi înregistrate în
evidenţa contabilă în partidă simplă numai în cazurile în
care se face dovada intrării în patrimoniu a bunurilor respective, prin
întocmirea Borderoului de achiziţie (cod 14-4-13) sau a Notei de
recepţie şi constatare de diferenţe (cod 14-3-1/A), după
caz, şi a plăţii acestora pe bază de Dispoziţie de
plată-încasare către casierie (cod 14-4-4).
În cazul în care documentele respective se
referă la cheltuieli pentru prestări de servicii efectuate de
persoane fizice impuse pe bază de normă de venit, pentru a fi
înregistrate în evidenţa contabilă în partidă simplă a
contribuabililor care obtin venituri din activitati independente, acestea
trebuie să aibă la bază contracte sau convenţii, întocmite
în acest scop în conformitate cu reglementările legale în vigoare, şi
Dispoziţie de plată-încasare către casierie (cod 14-4-4).
· Documentele contabile - jurnale, fişe
etc. - servesc la prelucrarea, centralizarea şi înregistrarea în
evidenţa contabilă în partidă simplă a operaţiunilor
consemnate în documentele justificative.
· Înscrierea datelor în documente se face cu
cerneală, cu pix cu pastă, la maşina de scris sau cu ajutorul
tehnicii de calcul, după caz.
· În documentele justificative şi în cele
contabile nu sunt admise ştersături sau alte asemenea procedee,
precum şi lăsarea de spaţii libere între operaţiunile
înscrise în acestea.
Erorile se corectează prin tăierea
cu o linie a textului sau a cifrei greşite, pentru ca acestea să
poată fi citite, iar deasupra lor se scrie textul sau cifra corectă.
Corectarea se face pe toate exemplarele
documentului justificativ şi se confirmă prin semnătura
persoanei care a întocmit documentul justificativ, menţionându-se şi
data efectuării operaţiunii de corectare.
În cazul documentelor justificative la care
nu se admit corecturi, cum sunt cele pe baza cărora se primeşte, se
eliberează sau se justifică numerarul, ori al altor documente pentru
care normele de utilizare prevăd asemenea restricţii, documentul
greşit se anulează şi rămâne în carnetul respectiv (nu se
detaşează), cu excepţia ordinului de deplasare (delegaţie),
pe baza căruia se primeşte sau se restituie diferenţa dintre
cheltuielile efective de deplasare şi avansul acordat.
Contribuabilii au obligaţia să
efectueze inventarierea generală a patrimoniului: la începutul
activităţii; cel puţin o dată pe an; la încetarea
activităţii, precum şi în alte situaţii prevăzute de
lege.
Inventarierea se face în conformitate cu
prevederile Ordinului ministrului finanţelor nr. 2.388/1995 pentru
aprobarea Normelor privind organizarea şi efectuarea inventarierii
patrimoniului.
· Registrul-jurnal de încasări şi
plăţi (cod 14-1-1/b) şi Registrul-inventar (cod 14-1-2/a) au
regim de înregistrare la organele fiscale. Acestea se numerotează, se
şnuruiesc şi se parafează înainte de depunerea lor la organele
fiscale pentru înregistrare.
6.5. Evidenţa taxei pe
valoarea adăugată
Taxa
pe valoarea adăugată datorată bugetului de stat se
stabileşte lunar, pe bază
de decont, ca diferenţă între valoarea taxei exigibile aferente
bunurilor livrate şi/sau serviciilor prestate (pentru taxa pe valoarea
adăugată colectată) şi
a taxei deductibile pentru cumpărările de bunuri şi/sau
servicii (pentru taxa pe valoarea adăugată deductibilă), în
conformitate cu normele legale.
Evidenţa
taxei pe valoarea adăugată colectate
se ţine cu ajutorul Jurnalului
pentru vânzări (cod 14-6-12/a). În acest jurnal se înregistrează
pe bază de documente (facturi fiscale, bonuri de
comandă-chitanţă etc.) valoarea bunurilor livrate şi/sau a
serviciilor prestate şi taxa pe valoarea adăugată aferentă.
În situaţia în care preţurile
şi tarifele cuprind şi taxa pe valoarea adăugată, valoarea
taxei pe valoarea adăugată colectate se calculează prin
înmulţirea valorii bunurilor livrate, lucrărilor executate sau
serviciilor prestate cu coeficientul 19/119 x 100.
Evidenţa
taxei pe valoarea adăugată
deductibile se ţine cu ajutorul Jurnalului
pentru cumpărări (cod 14-6-17/b). În acest jurnal se
înregistrează pe bază de documente (facturi fiscale, bonuri de
comandă-chitanţă, monetare etc.) valoarea cumpărărilor
de bunuri şi/sau a serviciilor prestate de terţi şi taxa pe
valoarea adăugată aferentă.
Totalurile
lunare din Jurnalul pentru vânzări, respectiv din Jurnalul pentru
cumpărări, se înregistrează în decontul privind taxa pe valoarea
adăugată.
7. Obligatii declarative
7.1 Declaraţii estimative
"Declaraţie privind veniturile estimate din activităţi
independente"- formular 221
Declaraţia se completează de
către contribuabilii care realizează venituri în bani şi/sau în
natură, provenind din activităţi independente (comerciale),
realizate în mod individual şi/sau în cadrul unei asociaţii
fără personalitate juridică, constituită între persoane
fizice, inclusiv din activităţi adiacente.
Declaraţia se depune de către:
- contribuabilii care încep o activitate în
cursul anului fiscal, în termen de 15 zile de la data producerii evenimentului;
- contribuabilii care au realizat pierderi
sau au realizat venituri pe perioade mai mici decât anul fiscal, precum şi
cei care din motive obiective estimează că vor realiza venituri care
diferă cu cel puţin 20% faţă de anul fiscal anterior, o
dată cu declaraţia specială;
- contribuabilii care solicită emiterea
unei noi decizii de plăţi anticipate cu titlu de impozit, în
condiţiile prevăzute la art. 66 alin. (6) din Ordonanţa
Guvernului nr. 7/2001, cu modificările şi completările
ulterioare.
Declaraţia nu se depune de către
contribuabilii care realizează venituri pentru care impozitul se percepe
prin reţinere la sursă de către plătitorii de venituri:
cazul veniturilor comerciale realizate în baza contractelor de
consignaţie, de agent, de comision sau de mandat comercial.
Persoanele fizice care obţin venituri
din activităţi independente din mai multe surse depun câte o
declaraţie estimativă pentru fiecare sursă, respectiv pentru
fiecare categorie de venit.
Persoanele fizice care realizează
venituri în cadrul unei asociaţii fără personalitate
juridică, constituită între persoane fizice, completează
declaraţia având în vedere venitul net estimat distribuit, care le revine
din asociere.
Declaraţia se completează,
înscriindu-se cu majuscule, citeţ şi corect toate datele
prevăzute în formular, în două exemplare:
- originalul se depune la organul fiscal în a
cărui rază teritorială îşi are sediul asociaţia;
- copia se păstrează la sediul
asociaţiei, împreună cu celelalte documente privind activitatea
acesteia.
Declaraţia se depune direct la
registratura organului fiscal sau la oficiul poştal, prin scrisoare
recomandată.
"Declaraţie privind veniturile estimate pentru asociaţiile
fără personalitate
juridică"- formular 223
Declaraţia se completează în cazul
asociaţiilor fără personalitate juridică, constituite între
persoane fizice care realizează venituri din activităţi
independente (comerciale), inclusiv din activităţi adiacente.
Asociaţiile care obţin venituri de
natura celor sus-menţionate, din mai multe surse, depun câte o
declaraţie estimativă pentru fiecare sursă, respectiv pentru
fiecare categorie de venit.
Declaraţia se completează de
către asociatul desemnat prin contract să răspundă de
îndeplinirea obligaţiilor asociaţiei faţă de autorităţile
publice.
Declaraţia se depune de către:
- asociaţiile care încep o activitate în
cursul anului fiscal, în termen de 15 zile de la data producerii evenimentului;
- asociaţiile care au realizat pierderi
şi asociaţiile care au realizat venituri pe perioade mai mici decât
anul fiscal, precum şi cele care, din motive obiective, estimează
că vor realiza venituri care diferă cu cel puţin 20%
faţă de anul fiscal anterior, o dată cu declaraţia
anuală de venit;
- asociaţiile ale căror membri
solicită emiterea unei noi decizii de plăţi anticipate cu titlu
de impozit, în condiţiile prevăzute la art. 66 alin. (6) din
Ordonanţa Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit, cu modificările
şi completările ulterioare.
Declaraţia nu se depune de către:
- asociaţiile fără
personalitate juridică constituite între persoane fizice care
realizează venituri din activităţi independente, pentru care
impozitul se percepe prin reţinere la sursă de către plătitorii
de venituri: cazul veniturilor comerciale obţinute în baza contractelor de
consignaţie, de agent, de comision sau de mandat comercial;
- asociaţiile constituite între persoane
fizice şi persoane juridice, care nu dau naştere unei persoane
juridice, care realizează venituri din activităţi independente.
Declaraţia se completează,
înscriindu-se cu majuscule, citeţ şi corect toate datele
prevăzute în formular, în două exemplare:
- originalul se depune la organul fiscal în a
cărui rază teritorială îşi are sediul asociaţia;
- copia se păstrează la sediul
asociaţiei, împreună cu celelalte documente privind activitatea
acesteia.
Declaraţia se depune direct la
registratura organului fiscal sau la oficiul poştal, prin scrisoare
recomandată.
7.2 Declaraţii speciale
"Declaraţie
specială privind veniturile din activităţi independente
realizate într-o formă de asociere"- formular 201
Declaraţia se completează şi
se depune de către persoanele fizice care realizează venituri în bani
şi/sau în natură din activităţi independente (comerciale),
în cadrul unei asociaţii fără personalitate juridică,
constituită între persoane fizice, inclusiv din activităţi
adiacente.
Persoanele fizice care obţin venituri
din activităţi independente din mai multe surse sau categorii de
venit depun câte o declaraţie pentru fiecare sursă şi categorie
de venit în parte.
Termen de depunere:
-
anual, până la data de 15 mai a anului următor celui în care s-a
realizat venitul;
- ori
de câte ori contribuabilul constată erori în declaraţia depusă
anterior, prin completarea unei declaraţii rectificative, situaţie în
care va înscrie "X" în căsuţa special prevăzută
în formular în acest scop*).
Declaraţia se completează de
către contribuabili sau de către reprezentanţii fiscali ai
acestora, înscriind cu majuscule, citeţ şi corect, toate datele
prevăzute de formular, în două exemplare:
-
originalul se depune:
- la
organul fiscal în a cărui rază teritorială se află sediul
asociaţiei din care face parte contribuabilul. În cazul în care
activitatea se desfăşoară în mai multe puncte de lucru situate
în raza teritorială a mai multor organe fiscale, declaraţia se depune
la organul fiscal în a cărui rază teritorială se află
sediul principal;
- la
organul fiscal de domiciliu, în cazul contribuabililor care încetează
să mai aibă domiciliul în România;
-
copia se păstrează de către contribuabil.
Declaraţia se depune direct la
registratura organului fiscal sau la oficiul poştal, prin scrisoare
recomandată.
Declaraţia se pune gratuit la
dispoziţia contribuabilului, la solicitarea acestuia.
------------
*)
Declaraţia rectificativă se poate depune până în momentul
iniţierii de către organul fiscal a unei acţiuni de control
fiscal privind perioada la care se referă.
"Declaraţie
specială privind veniturile din activităţi independente -
comerciale"- formular 203
Declaraţia se completează şi
se depune de către persoanele fizice care realizează venituri în bani
şi/sau în natură, în mod individual, din activităţi care
constituie fapte de comerţ, inclusiv din activităţi adiacente,
pentru care venitul net se determină în sistem real.
Persoanele fizice care obţin venituri
din mai multe surse depun câte o declaraţie specială pentru fiecare
sursă.
Termen de depunere:
-
anual, până la data de 15 mai a anului următor celui în care s-a
realizat venitul;
- ori
de câte ori contribuabilul constată erori în declaraţia depusă
anterior, prin completarea unei declaraţii rectificative, situaţie în
care se înscrie "X" în căsuţa special prevăzută
în formular, în acest scop*).
Declaraţia se completează de
către contribuabili sau de către reprezentanţii fiscali ai
acestora, înscriind cu majuscule, citeţ şi corect, toate datele
prevăzute de formular, în două exemplare:
-
originalul se depune:
- la
organul fiscal în a cărui rază teritorială se află sediul
principal de desfăşurare a activităţii. În cazul
persoanelor fizice care au şi puncte de lucru situate în raza
teritorială a altor organe fiscale, declaraţia se depune la organul
fiscal unde se găseşte sediul principal;
- la
organul fiscal de domiciliu, în cazul contribuabililor care încetează
să mai aibă domiciliul în România;
-
copia se păstrează de către contribuabil.
Declaraţia se depune direct la
registratura organului fiscal sau la oficiul poştal, prin scrisoare
recomandată.
Declaraţia se pune gratuit la
dispoziţie contribuabilului, la solicitarea acestuia.
------------
*)
Declaraţia rectificativă se poate depune până în momentul
iniţierii de către organul fiscal a unei acţiuni de control
fiscal privind perioada la care se referă.
"Declaraţie
specială privind veniturile din străinătate"- formular 202
Declaraţia se completează şi
se depune de către persoanele fizice române cu domiciliul în România, care
realizează venituri din activităţi independente (comerciale),
urmare activităţii desfăşurate în străinătate.
Contribuabilii depun câte o declaraţie
pentru fiecare ţară - sursă a veniturilor şi pentru fiecare
categorie de venit realizat.
Termen de depunere:
-
anual, până la data de 15 mai a anului următor celui în care s-a
realizat venitul;
- ori
de câte ori contribuabilul constată erori în declaraţia depusă
anterior, prin completarea unei declaraţii rectificative, situaţie în
care se va înscrie "X" în căsuţa special
prevăzută în formular în acest scop*).
Declaraţia se completează de
către contribuabili sau de către reprezentanţii fiscali ai
acestora, înscriind cu majuscule, citeţ şi corect, toate datele
prevăzute de formular, în două exemplare:
-
originalul se depune la organul fiscal în a cărui rază
teritorială se află domiciliul contribuabilului;
-
copia se păstrează de contribuabil.
Declaraţia se depune direct la
registratura organului fiscal sau la oficiul poştal, prin scrisoare
recomandată.
Declaraţia se pune gratuit la
dispoziţia contribuabilului, la solicitarea acestuia.
------------
*)
Declaraţia rectificativă se poate depune până în momentul
iniţierii de către organul fiscal a unei acţiuni de control
fiscal privind perioada la care se referă.
7.3 Declaraţii anuale : 200, 207
"Declaraţie de venit
global"- formular 200
Declaraţia se completează şi
se depune anual de către persoanele fizice române cu domiciliul în România
care obţin venituri din activităţi independente (comerciale),
atât din România, cât şi din străinătate.
Declaraţia se depune la organul fiscal
în a cărui rază teritorială îşi are domiciliul
contribuabilul:
-
până la data de 15 mai a anului următor celui de realizare a
venitului;
- ori
de câte ori contribuabilul constată erori în declaraţia depusă
anterior (prin completarea unei declaraţii rectificative), situaţie
în care se va înscrie "X" în căsuţa prevăzută în
acest scop*).
Declaraţia se completează pe baza
datelor din declaraţiile speciale.
Declaraţia se completează în
două exemplare:
-
originalul se depune la organul fiscal în a cărui rază
teritorială îşi are domiciliul contribuabilul;
-
copia se păstrează de către contribuabil.
Declaraţia se depune direct la
registratura organului fiscal sau la oficiul poştal, prin scrisoare
recomandată.
Declaraţia se pune gratuit la dispoziţia
contribuabilului, la solicitarea acestuia.
------------
*)
Declaraţia rectificativă se poate depune până în momentul
iniţierii de către organul fiscal a unei acţiuni de control
fiscal privind perioada la care se referă.
Documente care se
anexează la declaraţia de venit global :
-Copiile declaraţiilor speciale pe baza cărora s-a completat
declaraţia;
-Documentele justificative pentru
determinarea coeficienţilor de
deduceri personale suplimentare :
Pentru soţia/ soţul aflată/
aflat în întreţinere :
-
copie după certificatul de căsătorie;
-
declaraţie pe propria răspundere a soţului/soţiei
întreţinute că nu realizează venituri, sau dovada că suma
veniturilor realizate este mai mică decât deducerea personală
suplimentară cuvenită.
Pentru copiii aflaţi în
întreţinere :
- copie după certificatul de
naştere;
Pentru
alţi membri de familie aflaţi în întreţinere :
- Declaraţie pe propria raspundere a
acestora că nu realizează venituri, sau dovada că suma
veniturilor realizate este mai mică decât deducerea personală
suplimentară cuvenită si actele doveditoare ale gradului de rudenie.
Pentru persoană aflată în
întreţinerea acestuia incadrata intr-un grad de invaliditate sau handicap :
-
Certificatul emis de Comisia de expertiză medicală.
"Declaraţie
anuala de venit pentru asociatiile fara personalitate juridica "- formular
207
Declaraţia se completează şi se depune în
cazul asociaţiilor fără personalitate juridică, constituite
potrivit legii între persoane fizice, care realizează venituri din activităţi
independente, inclusiv din activităţi adiacente.
Asociaţiile care
realizează mai multe categorii de venit depun câte o declaraţie
pentru fiecare categorie de venit în parte.
Declaraţia se depune de
către asociatul desemnat prin contract să răspundă pentru
îndeplinirea obligaţiilor asociaţiei faţă de
autorităţile publice:
- anual, până la data de 15
martie a anului următor celui în care s-a realizat venitul;
- ori de câte ori se
constată erori în declaraţia depusă anterior, prin completarea
unei declaraţii rectificative, situaţie în care se va înscrie
"X" în căsuţa prevăzută în acest scop*).
Declaraţia se
completează în două exemplare:
- originalul se depune la organul
fiscal în a cărui rază teritorială îşi are sediul
asociaţia;
- copia se păstrează la
sediul asociaţiei, împreună cu celelalte documente privind
activitatea acesteia.
Declaraţia se pune gratuit
la dispoziţia asociaţiei, la solicitarea acesteia.
------------
*) Declaraţia
rectificativă se poate depune până în momentul iniţierii de
către organul fiscal a unei acţiuni de control fiscal privind
perioada la care se referă.
7.4. Plătitorii TVA
mai depun :
"Declaraţie privind obligaţiile de
plată la bugetul de stat"- formular 100
Declaraţia privind obligaţiile de
plată la bugetul de stat se completează şi se depune de
plătitorii de impozite şi taxe cărora, potrivit legislaţiei
în vigoare, le revin obligaţiile de plată la bugetul de stat cuprinse
în această declaraţie.
Formatul electronic al formularului se obţine
prin folosirea programului de asistenţă elaborat de Ministerul
Finanţelor Publice şi se transmite organului fiscal competent pe
dischetă 3 1/2 inch, 1.440 MB, compatibilă MS-DOS.
Formatul electronic va fi însoţit de
formularul editat de plătitori cu ajutorul programului de
asistenţă, semnat şi ştampilat, conform legii.
Programul de asistenţă este pus la
dispoziţia contribuabililor gratuit de unităţile fiscale
subordonate sau poate fi descărcat de pe serverul de web al Ministerului
Finanţelor Publice, la adresa www.mfinante.ro..
Declaraţia se depune la organul fiscal
în a cărui rază teritorială se află sediul
plătitorului sau la care acesta este luat în evidenţă
fiscală, după caz, lunar, până la data de 25 a lunii următoare
lunii la care se referă, pentru obligaţiile de plată
reprezentând TVA.
ATENŢIE: Sumele
înscrise în declaraţie nu cuprind diferenţele de impozite şi
taxe stabilite prin actele de control.
"Decont privind taxa pe valoarea
adăugată"- formular 300
Formularul "Decont privind taxa pe valoarea
adăugată" se completează şi se depune la organul
fiscal la care persoana impozabilă este înregistrată ca plătitor
de taxă pe valoarea adăugată, lunar, până la data de 25 a
lunii următoare lunii la care se referă.
Formatul electronic al formularului se
obţine prin folosirea programului de asistenţă elaborat de
Ministerul Finanţelor Publice şi se transmite organului fiscal
competent pe dischetă 3 1/2 inch, 1.440 MB, compatibilă MS-DOS.
Formatul electronic va fi însoţit de
formularul editat de plătitori cu ajutorul programului de
asistenţă, semnat şi ştampilat, conform legii.
Programul de asistenţă este pus la
dispoziţia contribuabililor gratuit de unităţile fiscale
subordonate sau poate fi descărcat de pe serverul de web al Ministerului
Finanţelor Publice, la adresa www.mfinante.ro..
Persoanele impozabile care conduc
evidenţa contabilă, potrivit legii, pentru operaţiunile
realizate pe bază de contracte de asociere declară inclusiv datele
şi informaţiile privind taxa pe valoarea adăugată rezultată
din astfel de operaţiuni.
ATENŢIE: Sumele înscrise în decont nu
cuprind diferenţele de impozite şi taxe stabilite prin actele de
control.
8. Obligaţii de
plată
8.1.Cu privire la plata
impozitului pe venit :
o
o
Efectuarea de plăţi anticipate
Contribuabilii care realizează venituri din
activităţi independente (comerţ) sunt obligaţi să
efectueze în cursul anului plăţi anticipate cu titlu de impozit, în
baza deciziei de impunere emise de organul fiscal competent, exceptându-se
cazul reţinerilor la sursă.
Plăţile anticipate se stabilesc de
organul fiscal pe raza căruia se află sursa de venit, pe fiecare
categorie de venit şi loc de realizare, luându-se ca bază de calcul
venitul anual estimat sau venitul net realizat în anul precedent, după
caz.
Plăţile anticipate se
efectuează în 4 rate egale, până la data de 15 inclusiv a ultimei
luni din fiecare trimestru.
La impunerile efectuate după expirarea
termenelor de plată menţionate, sumele datorate pentru trimestrele
respective se stabilesc la nivelul trimestrului IV al anului precedent.
Diferenţa dintre impozitul anual calculat asupra venitului net realizat în
anul precedent şi suma reprezentând plăţi anticipate la nivelul
trimestrului IV din anul anterior se repartizează pe termenele de
plată următoare din cadrul anului fiscal. Pentru declaraţiile de
venit estimativ depuse în luna decembrie nu se mai stabilesc plăţi
anticipate, venitul net aferent perioadei până la sfârşitul anului
urmând să fie supus impozitării globale anuale.
Organul fiscal are dreptul de a stabili din
oficiu plăţile anticipate, în următoarele cazuri:
a)
contribuabilul nu a depus declaraţia de venit global pentru anul fiscal
încheiat;
b)
contribuabilul nu conduce o evidenţă contabilă sau datele din
contabilitatea condusă nu sunt certe;
c)
contribuabilul nu a furnizat date referitoare la venitul estimat.
Organul fiscal are dreptul de a modifica o
decizie de plată anticipată, emisă în cazurile menţionate
şi de a stabili alte plăţi anticipate fie în baza unui control
ulterior, fie în baza unor date deţinute, referitoare la activitatea
contribuabilului.
Contribuabilul are dreptul să solicite
emiterea unei noi decizii de plată anticipată cu titlu de impozit,
dacă prezintă organului fiscal noi acte justificative referitoare la
veniturile realizate din activitatea desfăşurată. Această
modificare a plăţilor anticipate se poate solicita numai dacă
venitul se modifică cu mai mult de 20% faţă de venitul luat în
calculul impozitului, o singură dată pe an, în cursul semestrului II.
În cazul diferenţelor de impozit în plus faţă de impozitul
stabilit iniţial, acestea se repartizează pe termenele de plată
următoare din cadrul anului fiscal, iar în cazul diferenţelor de
impozit în minus se diminuează sumele reprezentând plăţi
anticipate proporţional, pe următoarele termene de plată,
stabilite iniţial prin "Decizia de impunere pentru plăţi
anticipate cu titlu de impozit" sau, după caz, când acestea nu sunt
suficiente se diminuează sumele reprezentând plăţi anticipate,
pentru perioadele anterioare aferente termenelor de plată, începând cu
cele mai apropiate.
o
o
Plata diferenţelor anuale de impozit
Diferenţele de impozit rămase de achitat
conform deciziei de impunere anuală, se plătesc în termen de cel mult
60 de zile de la data comunicării deciziei de impunere, perioadă
pentru care nu se calculează şi nu se datorează majorări de
întârziere.
o
o
Restituirea diferenţelor plătite în plus
În cazul în care din decizia de impunere
rezultă diferenţe de impozit de restituit de la bugetul de stat,
sumele plătite în plus se compensează cu obligaţii neachitate în
termen, din anul fiscal curent, iar diferenţa se restituie în termen de
cel mult 60 de zile de la data comunicării deciziei de impunere.
8.2. Cu privire la plata TVA
Plătitorii
de TVA au obligaţia să achite taxa pe valoarea adăugată
datorată, potrivit decontului întocmit lunar, până la data de 25 a
lunii următoare inclusiv.